sobota 11. srpna 2012

6.8.2012 – pondělí (Jana)


Tak konečně i já mám možnost zhodnotit Mahango. Chápu, proč do celého projektu jdou ti lidi kolem mě tak naplno. Věřím, že je to všechno velká dřina a výsledky jdou vidět velmi pomalu, ale když už se něco povede, radost místních lidí (a hlavně dětí) stojí za to.
Tady to na mě konečně působí jako opravdová Afrika. Hliněné domky, pusto, sucho, občas nějaké zvíře živící se kdoví čím.
Jelikož školka zatím není, hledali jsme si každý nějakou náhradní činnost, abychom mohli přiložit ruku k dílu. Holky praly klukům špinavé prádlo, já jsem vzala děti a šly jsme sbírat odpadky kolem areálu. Malí kluci se nejvíc těšili, až budeme moc odpadky zapálit. Tomáš s Michalem si vzali na starost zbourání nějaké staré polorozpadné budovy, na jejimž místě mají stát nové zdi pro slepice, králíky atd.
Protože jsme se rozhodli zkusit kluky naučit trošku pořádku (holky začaly už zmiňovaným praním), slíbil Michal vyrobit ještě další poličky, aby si měli své věci kam uložit a já se pokusila vyrobit jim provizorní věšáky. Vydala jsem se s dětmi k potoku na bambus-Abu o mě měl strach, říkal, kde jsou hadi a kam ať dál nechodím. Bylo vidět, jak je zodpovědný a jak se stará o ostatní. Když se mi (při mé velké šikovnosti) povedlo se pořezat o list bambusu, vypadal Abu, že zkolabuje a podle jeho výrazu jsem měla pocit, že to nejspíš nepřežiju. U potoka našel kus papíru, tak mi ho nabízel, ať si tím prst zakryju. Šlo jen o malé škrábnutí, ale Gabka, kterou jsem poprosila o ošetření, taky vypadalo docela bledě. Naštěstí jsme měli možnost posilnit se zbytkem slivovice z domova, takže vše dopadlo dobře.
Odpoledne jsme ještě skládali cihly, které nám přivezli na stavbu nových zdí. Na pomoc přišla spousta dětí z vesnice (řekla bych, že je nejspíš přilákal hluk traktoru, který cihly přivezl), ale byli moc šikovní a strašně se snažili. Udělali jsme řetěz a za pomoci všech jsme cihly složili.
Závěr dne byl odpočinkový-ještě se mi povedlo uvařit česko-africkou polévku, aneb jak udělat večeři, když je všeho málo. Osmažená cibulka, na ni podušené brambory s rajčaty, přidána česká pytlíková gulášovka, česnek a sůl. Ze sáčku na litr polévky jsem udělala tři litry, takže zbylo i na děti. Všichni jsme si pochutnali a už jsme se těšili na bramboráky, které máme v plánu následující dny.
Chris nám totiž odpoledne přivezl nějaké zásoby-mimo jiné jsme si vyžádali i brambory, struhadlo a česnek-všechno sehnal a dovezl, takže placky budou. Taky přivezl sestře nové kolo, ze kterého měla velkou radost.
Usínala jsem spokojená, měla jsem z toho dne velmi dobrý pocit.

Žádné komentáře:

Okomentovat